TIP: Wij raden u aan minimaal 3 crm systemen te proberen voor u een keuze maakt. Kies hieronder 3 uit.  

Je kunt CRM systemen op verschillende punten vergelijken. Kijk allereerst naar het primaire CRM proces. Is dit sales, relatiebeheer, customer support, marketing of wil je alles bij elkaar? En voor wat voor bedrijf zoek je een CRM systeem? Ben je starter, MKB-er, ZZP-er of heb je een non-profit organisatie? Voor al deze organisaties zijn verschillende aanbieders van CRM systemen. Verder kun je CRM-systemen goed vergelijken op de volgende punten:

Beschikbaarheid

Er zijn verschillende soorten CRM systemen: desktopsystemen, cliënt -en server systemen en cloudgebaseerde systemen. Je kunt kiezen voor een online app (cloudgebaseerd systeem), als het belangrijk is dat de relatiegegevens overal beschikbaar zijn. Handig voor een onderneming waarbinnen vertegenwoordigers veel onderweg zijn.

Gebruiksvriendelijk

Het allerbelangrijkste is dat een CRM systeem de dingen makkelijker voor je maakt, en niet moeilijker. Verdiep je daarom in de usability, oftewel de gebruiksvriendelijkheid van de verschillende CRM-systemen. Kan iedereen binnen je organisatie er goed mee werken? Ook de wat minder technische medewerkers? Via een proefperiode kan je de interface bekijken, om te zien hoe gebruiksvriendelijk deze is.

Support

Hoeveel support is er? Via welke kanalen biedt de aanbieder klantenservice? Kijk goed naar de supportafdeling van de CRM-aanbieder. Hoe snel reageren ze en wordt je direct geholpen?

Functionaliteiten

Je zult je ook moeten verdiepen in de verschillende functionaliteiten die CRM systemen te bieden hebben. Welke functionaliteiten passen bij jouw bedrijfsdoelstellignen en wat wil je bereiken met het CRM-systeem? Bedenk welke features handig en belangrijk voor jouw onderneming zijn. Hieronder volgt een lijstje van features waar je naar kunt kijken:

  • Content Management Software (CMS);
  • Social Media manager;
  • Salespipelines aanmaken en bijhouden;
  • Overzichten van deals en taken;
  • Rapportages maken;
  • Dashboards creëren;
  • Mobiele app.

Natuurlijk is het leuk om zoveel mogelijk features te hebben, maar het is belangrijk om hierbij een onderscheid te maken tussen de must-haves en de nice-to-haves. Dit kan je behoorlijk wat kosten schelen.

Veiligheid

Hoe veilig is het CRM systeem? En hoe wordt omgegaan met de klantgegevens die jij in je beheer krijgt in je online CRM systeem? Je wilt het vertrouwen van je klanten hierdoor niet kwijtraken. Kijk dus goed hoe de gegeven worden opgeslagen, beschermd en beveiligd. Daarnaast wil je weten hoe de privacygevoelige gegevens van jouw klanten beschermd worden tegen cybercriminelen. Alles voor de veiligheid van jouw klant!

Kosten

Het eerste waar je naar kijkt bij een CRM systeem is vaak de prijs. Je kunt CRM systemen natuurlijk heel goed vergelijken op kosten, maar kijk ook vooral naar de andere punten om op te vergelijken. Er zijn zelfs CRM systemen die helemaal gratis zijn. Dit kan een goede optie zijn als je net begint als bedrijf. Kijk wat jouw budget is en zoek hier een mooi CRM systeem bij.