Freshsales reviewVergelijk Freshsales online CRM aan de hand van de onafhankelijke en objectieve review in dit artikel. De cloud CRM software Freshsales is ontwikkeld door het bedrijf Freshdesk, dat in 2010 in India is opgericht. Freshdesk richt zich op de wereldwijde markt voor het midden- en kleinbedrijf en heeft hierin honderden klanten. Inmiddels heeft Fresdesk ook een Nederlandse vestiging in Breda en een Belgische vestiging in Halle.

Top 3 online CRM pakketten  

Gebruiksvriendelijkheid

De software as a service (SaaS) oplossing voor relatiebeheer werkt heel prettig. De gebruiksinterface is modern, werkt prettig, is overzichtelijk en rustig. Er is  veel aandacht besteed aan usability, want vanuit diverse hoeken kunt u bij informatie komen, die ook op meerdere manieren te wijzigen is. De status van een lead kunt u bijvoorbeeld aanpassen door deze te slepen naar een andere kolom in de funnel of door in het scherm van de lead zelf bovenin een andere status aan te klikken. Het werkt allemaal erg visueel. Het hoofdmenu aan de linkerkant werkt met intuïtieve iconen en eventuele submenu’s per module. Dit past allemaal in het beleid rondom gebruiksvriendelijkheid van Freshsales; met minumum aantal kliks je doel bereiken. Al met al werkt Freshsales soepel en vlot.

Functionaliteit

Freshsales beschikt op hoofdlijnen over de volgende modules:

  • Leads
    U start in een sorteerbaar overzicht van lopende leads. Per lead is de volledige contact- en activiteithistorie en zijn alle details inzichtelijk, inclusief een erg nuttige functie die de leadkwaliteit toont. Deze leadkwaliteit is gebaseerd op zaken als de laatst bekeken e-mail, of de klant een white paper heeft gedownload, users aangemaakt heeft of gegevens heeft bijgewerkt. Per lead wordt ook de leadscore getoond, die is gebaseerd op de mate en intensiteit van het contact.
  • Contactpersonen
    Ook hier wordt eerst een sorteerbaar overzicht van contactpersonen getoond. Per contactpersoon is op eenzelfde wijze als bij leads de zgn. kwaliteit van een contacpersoon getoond. Details per contactpersoon worden getoond, inclusief historie. Verder wordt getoond wat de opdrachtsom is van de open deals waar deze contactpersoon aan is gekoppeld, waarbij je meteen door kunt klikken naar deze deal(s).
  • Accounts
    Eenzelfde opzet als bij contactpersonen, waarbij ook de potentiële omzet in de vorm van leads en deals bij een account wordt getoond.
  • Deals
    Hier treft u een overzicht van alle deals per status, schematisch weergegeven in flow-achtige view van kolommen; feitelijk de visuele pijplijn. Hier kunt u schuiven met deals en doorklikken voor meer details. Het scherm per deal is gelijksoortig aan de informatie zoals bij hierboven beschreven modules. Erg handig is dat u in de statusbalk met één klik de status van een deal kunt aanpassen.
  • Gesprekken
    In dit deel van de CRM software kunt u alle e-mail conversaties en andere contactmomenten terugvinden op basis van allerlei doorsneden.
  • Verkoopcampagnes
    Met deze module kunt u gericht campagnes definiëren, waarmee u workflows en gestandaardiseerde processen beheert en uitvoert voor het opvolgen of benaderen van leads of contactpersonen.
  • Mijn afspraken en taken
    Hiermee heeft u overzicht over uw eigen to-do lijst.
  • Dashboards
    Met deze functionaliteit kunt u dashboards samenstellen en toevoegen voor een snelle visuele weergave van diverse interessante statistieken.

Los van deze modules staat standaard bovenin het scherm een algemeen zoekveld, waarmee u te allen tijde snel informatie kunt vinden in het online CRM systeem.

Wanneer u e-mail heeft geïntegreerd met Freshsales, kan de software e-mail tracken. Dat houdt in dat uitgewisselde e-mails worden gevolgd en automatisch bij het juiste item worden bewaard. Bulk e-mails kunnen worden verzonden naar te selecteren groepen van potentiële klanten en u kunt daarnaast gebruik maken van e-mailtemplates vanuit Freshsales.

Mobiel

Freshsales heeft een uitstekende mobiele app (iOS en Android). Via de app houdt u overzicht over uw persoonlijke leads, kunt u snel telefoontjes loggen, heeft u toegang tot uw agenda en heeft u detailinformatie tot uw beschikking van uw leads (logs, acties, etc.). Daarnaast kunt u notificaties ontvangen van belangrijke gebeurtenissen over uw leads.

Rapportages

Deze module bevat standaard tientallen nuttige overzichten die u volledig inzicht geeft in uw business. Rapporten worden in een grafiek en/of tabelvorm getoond en kunnen worden geëxporteerd in csv- en pdf-bestanden. U bent in staat ook zelf rapporten te definiëren aan de hand van relatief eenvoudig maar uitgebreide instellingsmogelijkheden. Rapportagen kunt u tevens schedulen voor uitvoering.

Uitwisselbaarheid/integratie

Freshsales beschikt qua e-mail integratie over koppelingen met o.a. Gmail, Microsoft Office 365 en ZoHo. Daarnaast zijn allerlei accounts middels handmatige instellingen te koppelen.

Agenda’s van Google en Microsoft Office365 kunnen aan Freshsales worden gekoppeld.

Kosten

Freshsales heeft 4 pakketten

  • Free – Gratis
  • Growth – € 15,- per users
  • Pro – € 39,- per users
  • Enterprice –  € 69,- per users

Freshsales prijzen

Gehele prijstabel zie hier