CRM systemen vereisen veel aanpassingen. De meeste leveranciers van Open source bieden tegen betaling een vooraf geconfigureerde versie aan. Ook bieden ze installatie en ondersteuning aan.

Top 3 online CRM pakketten  

Om deze reden past Open source vooral bij bedrijven die de nodige IT-ervaring hebben en de code van hun software zelf willen aanpassen. Maar als je niet de juiste medewerkers hebt of budget hebt om te kunnen betalen, is freemium misschien beter om te overwegen.

4 gratis CRM systemen

In deze paragraaf benoemen we vier gratis CRM systemen. Zo kun jij een idee krijgen wat je van een gratis CRM systeem kunt verwachten.

1. Apptivo

Apptivo is een pakket van zakelijke applicaties en modules met een accent op de mogelijkheid tot maatwerk. Het CRM systeem is onderverdeeld in drie functionele onderdelen:

  • Contact management
  • Verkoopautomatisering
  • Klantenservice

2. CapsuleCRM

Capsule biedt een gratis deel en een betaald deel aan. Capsule is gratis voor twee gebruikers met 50 MB opslagruimte en 250 contacten. Als je meer wilt kost dit 14 euro per gebruiker/maand, waarmee je beschikt over 10 GB opslag en 50.000 contacten.

Capsule biedt functionaliteiten voor:

  • contactmanagement;
  • takenbeheer;
  • verkoopbeheer;
  • rapportage

3. HubSpot CRM

Hubspot CRM heeft een omvangrijke gratis versie, die bestaat uit:

  • contactbeheer;
  • e-mailplanning;
  • live chat;
  • vergaderbeheer;
  • mobiele app.

gratis crm systeem

Hutspot CRM heeft geen beperkingen wat betreft het aantal gebruikers of contacten en is daarmee volledig gratis. Het kan wel zijn dat je andere producten van Hubspot moet aankopen om volledig gebruik te kunnen maken van de CRM.

4. Odoo

Odoo is gratis voor een onbeperkt aantal gebruikers. Het CRM systeem werkt in de cloud. Dit CRM systeem is zeer flexibel, aanpasbaar aan de specifieke behoeften van zowel kleine als grote ondernemingen. Dit CRM systeem biedt:

  • Overzicht van alle activiteiten en leads;
  • Prognoses op basis van data;
  • Automatisering van activiteiten;
  • Delen van bestanden en berichten;
  • Integratie met andere apps.

Overige gratis crm software

Onderstaande lijst bevat de in Nederland meest gangbare en populaire gratis online CRM software (CRM freeware), waarvan er een aantal op een aparte pagina uitgebreider worden besproken.

Van een aantal betaalde online CRM pakketten zijn ook gratis versies beschikbaar. Deze versies zijn vaak op de één of andere manier beperkt in het gebruik, meestal in de vorm van niet toegankelijke modules ten opzichte van betaalde versies, beperkte opslagcapaciteit of beperking op het aantal gebruikers. 

Niet gratis CRM Systeem

Hieronder treft u een overzicht van niet-gratis online CRM software die onder bepaalde condities wel gratis doorlopend beschikbaar is. Klikt u voor de review de betaalde versies van deze online CRM systemen op de link.

  • ABCrm
    100 relaties, 2 gebruikers, 150 communicatie items en 25 facturen in combinatie met 100 MB aan opslagruimte.
  • BizRoof
    3 gebruikers, maximaal 30 contactpersonen en 30 organisaties op te slaan per maand en 10 MB aan opslagruimte.
  • PerfectView
    1 gebruiker, 50 MB opslagruimte, helpdesk
  • SugarCRM
    Beperkte rapportagemogelijkheden, facturatiemodule en vooraadmodule ontbreken.

Gratis niet-online CRM

Onderstaande lijst bevat niet-online CRM software alternatieven in de Nederlandse markt.

Sugar CRM Community Edition

Deze gratis variant van SugarCRMwordt door vele tienduizenden bedrijven en organisaties gebruikt en is in het bijzonder geschikt voor kleine tot middelgrote bedrijven. SugarCRM ondersteunt op de volgende gebieden:

  • Sales
  • Marketing
  • Klantenondersteuning
  • Rapporten
  • Samenwerking
Bij installatie worden Apache en MySQL automatisch mee geïnstalleerd. Een Nederlandse taalmodule is apart te downloaden. Het pakket is te gebruiken via een webbrowser. SugarCRM CE kan ook op een server worden geïnstalleerd.

 vTiger CRM

vTiger is met name geschikt voor kleine en middelgrote bedrijven en is gratis te gebruiken. Het biedt ondersteuning voor:

  • Verkoop-afdeling (sales) automatisering (relatiebeheer en beheer kansen)
  • Klanten support & service (tickets, kennis database etc.)
  • Marketing automatisering (campage, massa mailing, mail merge)
  • Inventaris beheer (producten catalogus, leveranciersbeheer, inkoop en verkoop orders)
  • Activiteitenmanagement (afspraken, to do’s, vergadering, kalender, e-mail notificaties)
  • Rapporten en dashboards

vTiger kent mogelijkheden voor integratie met Thunderbird, Microsoft Office en Microsoft Outlook.

Integratie van facturatie met vTiger is mogelijk, maar werkt niet prettig.

Met vTiger heeft u mobiel toegang tot uw informatie. U heeft toegang tot vTiger via uw browser en het kan lokaal worden geïnstalleerd.

U kunt vTiger dus zelf hosten. De installatie van vTiger bestaat onder andere uit de installatie van Apache en MySQL. Het pakket heeft de beschikking over een Nederlandse taalmodule.