Het CRM systeem is een Customer Relationship Management systeem, ook bekend als klantenrelatiebeheer. Een CRM systeem helpt je bij het beheren de gegevens van je klanten. Maar ook de gegevens van leveranciers en collega’s sla je gemakkelijk op in dit systeem, zodat je alles op een plek kunt bewaren. Het CRM systeem biedt ondersteuning voor het salesmanagement en helpt bij de integratie met social media. Het is een bedrijfsstrategie voor de hele organisatie, die ervoor zorgt dat kosten verlaagt worden en de binding met de klant vergroot. Met CRM zet je de klant op de eerste plaats.

Top 3 online CRM pakketten  

CRM Systeem vergelijken

Het CRM software is een systeem waarin je op een gemakkelijke manier de gegevens van klanten op één centrale plek beheert. Alle medewerkers van jouw bedrijf kunnen de contactgegevens bekijken, een follow-up sturen, taken beheren en nog veel meer. Doordat de gegevens op één centrale plek opgeslagen worden verloopt het klantbeheer een stuk soepeler. Men kan hierdoor efficiënter werken, en dat bespaart een hoop tijd.

In een CRM-systeem kun je onder andere de volgende gegevens vinden: alle klantgegevens, inzicht in processen, inzicht in de omzet en de herkomst hiervan, en nog veel meer. 

Wat is een crm systeem

Alle data op één plek

In plaats van overal losse gegevens, losse sales systemen en losse klantenservice systemen, worden in een CRM pakket alle gegevens uit je hele bedrijf centraal opgeslagen. Je kunt de gegevens dus makkelijk terugvinden en iedereen heeft op deze manier toegang tot up-to-date informatie. Dit is veel handiger dan losse Excel sheets op individuele computers.

Je kunt gegevens makkelijk uit het CRM pakket halen, zoals bijvoorbeeld je adressenboek en de aankoopgeschiedenis van klanten.

De communicatie en klantenservice kan met een CRM systeem veel soepeler verlopen. Zo kun je inkomende e-mails direct linken aan een CRM systeem, waardoor alle leads direct worden opgeslagen en je kunt monitoren welke vragen vaak gesteld worden. Op deze manier kun je je communicatie indien nodig verbeteren.

Inzicht door handige overzichten

Een CRM systeem geeft alle gegevens heel overzichtelijk weer. Zo kun je in het systeem verschillende overzichten opzetten. Bijvoorbeeld een dashboard met gegevens die handig zijn voor het sales team of een dashboard met informatie voor een bepaald project. Je kunt dan precies selecteren wat er op de dashboards moet komen, zodat je team in een keer toegang heeft tot de meest belangrijke data.

Top 3 crm reviews

Handige links

Een georganiseerd salesproces

De sales afdeling heeft misschien nog wel het meest aan een CRM software. Zo kunnen sales medewerkers bijvoorbeeld gebruik maken van lead tracking, omzet & sales forecasting en segmentatie van klanten op bepaalde kenmerken. Dit kan erg bruikbaar zijn in het contact met klanten. Voorbeeld van een CRM systeem: Exact online crm

Meer info: Wikipedia