Algemeen
Vergelijk Teamleader online CRM aan de hand van de onafhankelijke en objectieve review in dit artikel. De cloud CRM software Teamleader is ontwikkeld door het gelijknamige Belgische bedrijf, dat hoofdkantoor houdt in Gent. Teamleader richt zich met name op de Europese markt voor het midden- en kleinbedrijf en heeft hierin honderden klanten. Inmiddels heet Teamleader ook een Nederlandse vestiging in Amsterdam.
Functionaliteit
In de basis biedt Teamleader de volgende CRM-modules:
- CRM en offertes
- Hier kunt u alle gegevens van organisaties en personen beheren. Hier wordt tevens een overzicht van alle ondernomen acties bij de contacten getoond. Van bedrijven en organisaties kunt u informatie eenvoudig binnenhalen via BTW-nummers. Daarnaast zijn personen met tags en segmenten eenvoudig in diverse (doel)groepen onder te verdelen;
- Offertes, die u online kunt verzenden. Een hele mooie en moderne toegevoegde waarde is de mogelijkheid om uw offertes online door uw klanten te laten goedkeuren met behulp van Cloudsign. Dat zorgt zowel bij u als uw klanten voor een vermindering van administratieve lasten;
- Via deals volgt u uw verkooptrajecten. Hier kunt u tevens alle relevante activiteiten tracken;
- Op basis van informatie in deze module kunt u nieuwsbrieven verzenden;
- Erg handig is het vastleggen van notities, waarbij u met “@” ook een collega expliciet kunt informeren. De collega in kwestie ontvangt hiervan direct een notificatie.
- Artikelen
- In deze module kunt u het beheer voeren over al uw artikelen met coderingen, standaardprijzen, etc., zodat u deze eenvoudig op uw offertes kunt benoemen.
- Facturatie
- Via deze module verstuurt u uw facturen, die u vrij eenvoudig in uw eigen huisstijl kunt opmaken;
- Teamleader beschikt over diverse koppelingen met boekhoudpakketten;
- U heeft hier overzicht over betalingen en herinneringen. Herinneringen kunt u eventueel geautomatiseerd laten verzenden.
- Wat andere online CRM systemen nog weleens missen, is het in Teamleader mogelijk om herhalende facturen te versturen. Dat is interessant wanneer u bijvoorbeeld abonnementen aan uw klanten aanbiedt.
- Planning
- Middels deze module hebben uw medewerkers o.a. inzage in de gezamenlijke agenda’s.
- Statistieken
- Statistieken zijn inzichtelijk te maken over een instelbare periode;
- U bent in staat om op een kaart geografisch nieuwe klanten, verloren en gewonnen deals weer te geven;
- Bij verloren deals kunt u specificeren wat de reden voor verlies is, waaruit diverse statistieken worden gedestilleerd, zodat u uw bedrijfsvoering hierop eventueel kunt aanpassen;
- Deze module geeft u tevens inzicht in looptijden van diverse fases (ook per medewerker), zodat u hierop (al dan niet per persoon) kunt bijsturen.
Verder beschikt deze SaaS (Software as a Service) oplossing over de mogelijkheid om omzettargets per kwartaal te definiëren, inclusief inzicht in de status in een periode. Daarnaast kunt u per periode afwijkende targets per periode instellen. Teamleader geeft ook aan wat de verwachte omzet op korte termijn is op basis van gegevens van deals.
De online CRM software bevat geïntegreerde e-mail, inclusief gebruikelijke instellingen, zoals een automatische handtekening. Daarnaast biedt het mogelijkheden voor het aanmaken van algemene e-mailsjablonen. De integratie met e-mail zorgt ervoor dat e-mails automatisch in Teamleader worden opgeslagen, wanneer u in bcc aan een specifiek Teamleader e-mailadres iets verstuurt. Deze berichten kunt u toewijzen aan deals.
Aanvullend op bovenstaande CRM functionaliteit biedt Teamleader ook ERP-functionaliteit, zoals projectplanningen, tijdregistratie en ticketafhandeling. Daarnaast biedt Teamleader met Teamleader Voice een geïntegreerde VoIP (Voice over IP) oplossing aan, waarmee u via uw computer met internet kunt bellen. De meerwaarde zit ‘m met name in de koppeling met uw klantgegevens wanneer u bijvoorbeeld gebeld wordt (nummerherkenning). Zo kunt u ook voicemailberichten vanuit Teamleader afluisteren en worden automatische terugbelmomenten in uw agenda gepland als de telefoon niet beantwoord wordt (bezette lijnen of buiten kantoortijden). Deze functionaliteit is ook gekoppeld aan Outlook en Gmail.
Overige
Performance / snelheid
De performance van Teamleader bleek tijdens onze proeven van de software bijzonder snel en daarmee prettig.
Beschikbaarheid
De hosting van Teamleader wordt verzorgd door Amazon hosting. Er bestaat geen mogelijkheid om de software zelf te hosten. Teamleader kent geen garanties of boeteregelingen op beschikbaarheid. De website van Teamleader beschikt over een servicepagina voor de hosting, zodat u de status van alle systemen kunt inzien, inclusief historie van incidenten en overzichten van uptime en web responstijden. Op die manier kunt u zelf oordelen of de beschikbaarheid over het algemeen aan uw eisen en wensen voldoet, zowel voordat u klant wordt als tijdens het gebruik.
Back-ups
Drie keer per dag maakt Teamleader een back-up. Als klant bent u zelf in staat een volledige back-up van uw gegevens te maken.
Support
Bij de opstart van uw organisatie met Teamleader biedt de leverancier ondersteuning en advies. Teamleader beschikt over een zeer toegankelijke website met hier en daar ludieke teksten die prettig lezen en een persoonlijke touch geven.
Teamleader organiseert regelmatig webinars (België, Nederland en in het Engels) over verschillende onderwerpen, gerelateerd aan de software. Op de blog worden regelmatig “How to” artikelen geplaatst, waarin wordt uitgelegd hoe bepaalde geavanceerde functies kunnen worden ingericht en benut. Alle klanten van Teamleader kunnen wensen achterlaten op het forum d.m.v. een ticket.
Onze ervaring is dat het supportteam snel en adequaat handelt. Een mailtje of berichtje op de site wordt binnen een werkdag beantwoord en opgepakt. Afhankelijk van de aard van de vraag wordt aangeboden om u terug te bellen.
Mobiel
Teamleader is prima mobiel te gebruiken. De website is mobiel te benaderen en er zijn mobiele apps beschikbaar voor iOS (Apple – iPad en iPhone) en Android tablets en -smartphones. Het gebruiksgemak is gelijk aan dat van desktop; intuïtief en snel te bedienen.
Rapportages
Met behulp van zgn. segmenten zijn diverse doorsnedes op uw data te maken. Bij de diverse zoekvelden heeft u een aantal standaardsegmenten tot uw beschikking, die resulteren in een overzicht in tabelvorm. Naast de standaard meegeleverde segmenten kunt u eenvoudig uw eigen overzichten samenstellen. U geeft aan waar het segment aan moet voldoen door regels in te stellen waaraan de data dient te voldoen. U selecteert het veld geeft aan welke vergelijking moet worden gedaan (is gelijk aan, is groter dan, etc.) en tot slot de te vergelijken waarde. U kunt hierbij meerdere regels aanmaken en aangeven of het segment aan alle regels of minimaal één moet voldoen. Van segmenten kunt u tevens aangeven of uw collega’s het mogen zien en/of bewerken. Alle segmenten kunt u exporteren naar Excel.
Social
Via de plugin van Chrome is het mogelijk om nieuwe contacten toe te voegen en bedrijven te linken in Teamleader. Verder kunt u gebruik maken van de flexibiliteit van de online software om zelf extra velden toe te voegen, waarin u URL’s van sociale profielen (bijvoorbeeld Twitter) van uw relaties bewaart.
Koppelingen/ integratie
Teamleader biedt de mogelijkheid om heel eenvoudig informatie te importeren op basis van diverse Excel-versies en komma-gescheiden bestanden (csv) via copy-paste. Dat werkt erg visueel en intuïtief. Kolommen zijn zelf in te delen en daarna toe te wijzen aan de diverse beschikbare velden. Na import wordt het conceptresultaat getoond, als ware het geïmporteerd, waarna je nog definitief kunt goedkeuren of afwijzen. O.a. voor bedrijven, contactpersonen en artikelen kan informatie worden geïmporteerd.
Met de cloud CRM oplossing heeft u in de facturatiemodule de beschikking over koppelingen met een behoorlijk aantal boekhoudpakketten, waaronder Exact Online, Twinfield, Yuki en Octopus. Hiermee kun je facturen, klantgegevens en betalingsgegevens geautomatiseerd synchroniseren.
Het CRM pakket beschikt over een aantal interessante integraties met software als Google Apps, Microsoft Office 365, Microsoft Exchange, Dropbox en meer. Voor het versturen van digitale campagnes en nieuwsbrieven is een koppeling met Mailchimp en Campaign Monitor ontwikkeld. Met de integratie met Web2Leads is het mogelijk om automatisch leads via het contactformulier op uw website te genereren.
Er is een API beschikbaar voor Teamleader, waarmee u alle modules van de software kunt aansturen. Vanuit verschillende bronnen kunt u hiermee data aanbieden of juist in andere bronnen uw CRM data gebruiken.
Dat Teamleader state-of-the-art technology is, blijkt onder meer uit het feit dat het beschikt over zgn. webhooks. Hiermee kunt u notificaties ontvangen die bij bepaalde gebeurtenissen real-time naar u worden gepusht in andere software. U kunt deze volledig op uw eigen logica inrichten.
Flexibiliteit / aanpasbaarheid
Met de flexibiliteit van Teamleader als online CRM oplossing zit het wel goed. Zo kunt u templates/sjablonen voor documenten als offertes en facturen in .docx (Word-formaat) uploaden.
Hierbij kunt u kopjes invoegen om regels te groeperen en eventuele uitgebreide omschrijvingen toevoegen met HTML-opmaak (inclusief afbeeldingen e.d.). Er zijn ook diverse mailtemplates (herinneringen, creditnota’s en zelfs bedankberichten na klantbetaling, etc.) te beheren in meerdere talen. U heeft daarnaast uitgebreide mogelijkheden voor voorkeuren, zoals het automatisch laten herinneren van facturen.
Binnen elke module zijn de diverse onderdelen uit te breiden met zelf te benoemen velden die kunnen worden getypeerd (bv. tekst, datum, selectie, etc.). Daarnaast kunt u keuzelijsten naar eigen inzicht uitbreiden. Ook de mogelijkheid om zelf rapportages (segmenten) te definiëren biedt u als gebruiker flexibiliteit. Op die manier kunt u Teamleader toesnijden op de behoeften van uw eigen organisatie, met behoud van het karakter en de kracht van de software.
Eigendom van gegevens
U bent exclusief eigenaar van de gegevens die u beheert met de CRM software van Teamleader.
Gebruiksvriendelijkheid
De software as a service (SaaS) oplossing voor relatiebeheer werkt heel prettig. De gebruiksinterface oogt fris, modern en rustig. De ontwikkelaars van Teamleader hebben duidelijk de kunst hebben verstaan om op de scherm veel informatie te tonen, zonder dat het druk of onoverzichtelijk wordt. De software kent een hoofdmenu dat bestaat uit de aanwezige modules en daar binnen kun je met tabbladen per onderwerp eenvoudig navigeren. Teamleader werkt zeer soepel en intuïtief.
Prijzen
De basisprijs van Teamleader is €25 per maand.
Dit is inclusief 2 gebruikers en de modules CRM, offertes, tijdregistratie, lead management en agendabeheer. Daarnaast kunt u 5.000 contactpersonen beheren, beschikt u over 35GB aan opslagruimte voor bestanden, telefonische en e-mailsupport, integratie met Office 365, Google Apps, iCloud en VoIP. Ook kunt u in de basisversie gebruik maken van de API en Webhooks.
Voor elke extra gebruiker wordt €10 per maand in rekening gebracht..
Naast de basisversie kunt u de modules kiezen voor de modules Facturatie, Projecten en/of Ticketing. Onafhankelijk van het aantal gebruikers betaalt u voor de facturatiemodule €25 per maand extra en voor beide andere modules elk €50 per maand.
U heeft een abonnement op kwartaal- of jaarbasis. Abonnementen worden automatisch verlengd op de dag dat uw abonnement vervalt. Tot dat moment kunt u dus telkens opzeggen. Teamleader hanteert een betaaltermijn van 14 dagen op de facturen.
Proeftijd
Teamleader is kosteloos 14 dagen te proberen, waarbij u de beschikking krijgt over de volledige functionaliteit.
Conclusie
Teamleader is een relatief jonge speler op de online CRM markt, maar absoluut een verrijking. De software werkt zeer intuïtief, snel en prettig, is relatief goedkoop en kent een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding door de flexibiliteit, mobiele beschikbaarheid en integratiemogelijkheden met andere software. Als u actief bent in het midden- en kleinbedrijf, dan is Teamleader een regelrechte aanrader van eigen bodem.
Vergelijk Teamleader online CRM op basis van bovenstaande onafhankelijke review met andere online CRM software.