Marketing en sales zijn continu in beweging. In dit artikel lees je over Account Based Marketing (ABM). ABM is een marketing- en salestechniek die zich richt op het optimaal ondersteunen van de klant. Hierbij kijk je naar de communicatie, die je afstemt op de klant, op de specifieke contactpersoon en op het moment. Hierbij kan een CRM systeem je goed helpen, omdat je zo gemakkelijk klantdata verzamelt, wat je kan helpen bij het communiceren op maat. CRM vormt daarmee een grondige basis voor ABM. Hieronder lees je hoe een CRM systeem je kan helpen in 3 stappen.

Top 3 online CRM pakketten  

Sorteer klantdata in je CRM systeem

In het CRM systeem breng je gemakkelijk onderscheid aan tussen oude contacten, actieve klanten en prospects. Kijk hierbij ook naar welke bedrijven onderdeel uitmaken van een concern, zodat je ook zuster- of dochterbedrijven kunt onderscheiden. Vervolgens kun je beoordelen in welke doelgroepen deze klanten thuishoren. Check natuurlijk ook of de data compleet en up-to-date is.

Zoek naar nieuwe prospects

Afhankelijk van de bedrijfstak waarbinnen je werkt en jouw doelgroepen kun je het CRM systeem op verschillende manieren verrijken met extra prospects. Manieren hiervoor zijn om bedrijfsdata in te koppen, aanwezig te zijn op evenementen, maar ook je digitale aanwezigheid helpt bij het in contact komen met de doelgroep. Bijvoorbeeld via je eigen website en LinkedIn.

Probeer op alle mogelijke manieren te zorgen dat de doelgroep hun gegevens achterlaat. Je kunt hiernaar vragen op de website, bij het downloaden van een whitepaper, of het inschrijven voor de nieuwsbrief. Deze informatie sla je gemakkelijk op in het CRM systeem.

Vul de data aan met relevante gegevens

ABM gaat over het op maat communiceren met klanten. Daarom wil je meer weten over het bedrijf dan alleen de contactgegevens. Probeer te achterhalen hoe de klanten met jou in contact zijn gekomen, of ze een zoekwoord hebben gebruikt op Google, welke pagina’s van jouw website ze bekijken en welke artikelen ze lezen.

Er zijn bepaalde tools die je hiervoor kunt inzetten. Verwerk de informatie vervolgens in je CRM systeem, zodat je er altijd bij kunt.

CRM systeem voor klantbeeld

Het CRM systeem is een belangrijk middel in het vormen van een grondig klantbeeld. Hiervoor kun je allerlei tools gebruiken om informatie te verzamelen, die je gemakkelijk opslaat in het centrale CRM systeem. Zo vormt jouw CRM systeem een goede basis voor Account Based Marketing.

Top 3 crm reviews

Handige links