E-mail is een essentieel onderdeel van de marketing van je bedrijf. Met een CRM systeem kun je gemakkelijk al je campagnes beheren. Daarnaast kun je een CRM systeem koppelen aan je e-mail marketing platform voor optimaal resultaat.
Wat is e-mailmarketing?
E-mail wordt steeds meer ingezet als communicatiekanaal en vervangt tegenwoordig marketing via fysieke post. Het inzetten van e-mailmarketing zorgt op korte termijn voor toenemende inkomsten. Daarnaast is het goedkoop, eenvoudig aan te passen en kost het weinig moeite.
Het is belangrijk om van tevoren een plan te maken. Het is hierbij gebruikelijk om doelen te stellen, een doelgroep te bepalen en de intensiteit van de campagne vast te stellen. De inhoud van de campagne en duur ervan moeten vooraf worden bepaald.
E-mail marketing en het CRM systeem
Veel CRM pakketten bieden de mogelijkheid om met enkele klikken een e-mail samen te stellen en te versturen aan de relaties die in het CRM systeem staan. Je kunt hiervoor natuurlijk ook een specifieke groep klanten selecteren. Deze groep stel je samen op basis van de gegevens in het CRM systeem. Zo kun je een specifieke boodschap sturen naar een specifieke klantengroep en maak je de e-mailcampagne op eenvoudige wijze een stuk effectiever.
Toch is het handig om het CRM systeem te koppelen aan een e-mail marketing platform. Dit zorgt ervoor dat statistieken beschikbaar zijn en de opmaak van hoge kwaliteit is. Ook zijn er directe mogelijkheden voor het opvolgen van leads beschikbaar. Opvolgmails kunnen het beste met een e-mail marketing platform verzonden worden, naast natuurlijk de nieuwsbrief.
Het belang van het koppelen van je CRM systeem
Voor optimaal resultaat van je e-mail marketing campagne is zowel het CRM systeem als het e-mail marketing platform nodig. Als je deze systemen koppelt kun je:
- makkelijk segmenteren;
- meer cross- en upsell toepassen;
- sneller werken;
- duurzame klantrelaties opbouwen en uitbouwen
De gegevens van klanten haal je eenvoudig uit het CRM systeem. Dit zorgt ervoor dat je hieraan geen extra tijd kwijt bent. Het succes van een campagne kan ook worden beoordeeld via het CRM systeem en worden gepresenteerd in de vorm van gedetailleerde rapporten. Vertrouw dus op de combinatie van het CRM systeem met het e-mail marketing platform voor slimme e-mailmarketing. Of het nu gaat om een gerichte campagne of een nieuwsbrief, een CRM helpt dit communicatiekanaal optimaal te gebruiken zonder klanten te overbelasten of te irriteren en daardoor af te stoten.