Een CRM is onmisbaar binnen een onderneming. Toch blijft dit gedeelte van bedrijven vaak achter op de rest. Hoe beheert u uw klanten? Maakt u al gebruik van een CRM?
Inhoud
Wat is een CRM nu eigenlijk?
Een onderneming richt zich vaak op prijs of innovatie maar voor veel geldt dat de klant voorop staat. Een hechte relatie met de klant opbouwen en onderhouden speelt binnen die bedrijven een prominente rol. Voor ondernemingen waar de klant en het contact ermee uitstekend moet zijn, is een CRM een handige tool.
“Customer relationship management oftewel crm is een Engelstalige benaming voor klantrelatiebeheer, soms ook relatiemarketing of verkoopbeheersysteem genoemd. Het is een werkwijze alsmede een technologie waarbij klantgegevens worden geanalyseerd om de zakelijke relatie met klanten te verbeteren, met als doel hen aan het bedrijf of de organisatie te binden en zo uiteindelijk de inkomsten te verhogen.
The Patricia Seybold Group (2002) onderscheidt drie soorten applicaties:
- Customer-facing-applicaties, waarbij de klant interactie heeft met het bedrijf. Een voorbeeld hiervan is een callcenter of een helpdesk.
- Customer-touching-applicaties, waarbij de klant direct contact heeft met de applicatie. Een voorbeeld van deze applicatie is zelfbediening.
- Customer-centric-intelligence-applicaties. Dit betreft applicaties die de resultaten van operationele verwerkingen kunnen analyseren en de resultaten hiervan kunnen gebruiken om de crm-applicaties te verbeteren.”
Bron: Wiki
Voordelen van een CRM
De voordelen liggen nogal voor de hand en zijn eindeloos. Volgens Tendenz zijn dit de 5 belangrijkste:
- Verbetert de klantervaring
- Maakt het verhogen van de klanttransactiewaarde mogelijk
- Zorgt voor meer efficiëntie tussen je medewerkers en afdelingen
- Optimaliseert marketing
- Verbetert data-analyse en rapportages
Is een CRM geschikt voor alle ondernemingen?
Tegenwoordig is het online imago van uw onderneming iets wat aandacht verdient. Met behulp van een CRM kunt u klant registreren, rekening houdend met privacy wetgeving, en de klantrelatie verder ontwikkelen. Dit geldt voor iedere onderneming, klein of groot. Alle klanten onthouden kunt u niet. Vanaf 20 klanten of meer is het zelfs niet meer te behappen. Als ondernemer heeft u al gauw dit aantal bereikt. Ook al bent u zelfstandig ondernemer. Dat het alleen voor grote bedrijven is, is dus niet meer van deze tijd.
“Een CRM-systeem, vooral voor zelfstandigen, of het nu in het begin of al jaren op de markt is, biedt een aanzienlijke verlichting. Het garandeert ook dat u het contact met uw eigen klanten en uiteindelijk uw concurrenten niet verliest.
Toch is het raadzaam voor kleinere bedrijven om te vertrouwen op een CRM-systeem dat overeenkomt met hun grootte. Het is in het begin niet nodig om veel geld te investeren in een allesomvattend systeem in de hoop dat een jaar onmetelijk zou groeien.”
Bron: Computerwereld
CRM vergelijken en een keuze maken
Neem een kijkje op onze website en maak een keuze uit de CRM software die wij aanbieden. Voor vragen, neem contact met ons op.