Een Customer Relationship Management (CRM) systeem kan op twee manieren binnen een bedrijf geïmplementeerd worden. Het systeem kan speciaal voor een bedrijf ontwikkelt worden of er kan een bestaand CRM systeem geïntegreerd worden. Onderstaand zullen wij vijf type CRM systemen uiteenzetten zodat u zelf een afweging kunt maken of een bestaand CRM systeem passend is voor uw bedrijf of dat u er een zou willen laten ontwikkelen.

Top 3 online CRM pakketten  

Operationeel

Bij een operationeel CRM systeem kunt u denken aan een tool waarbij u informatie over uw bestaande en potentiële contacten kunt structureren waardoor automatisering voor marketing, verkoop en service mogelijk wordt. Door de leads afkomstig van verschillende marketingkanalen toe te wijzen aan de juiste fasen van uw verkoopcyclus, kunnen verschillende afdelingen samenwerken om deals te sluiten. Het CRM systeem biedt alle informatie aan in één omgeving waardoor er minder kans is op miscommunicatie en de werkstroom beter verloopt. Twee populaire voorbeelden van operationele CRM-tools zijn Monday.com en Pipedrive.

beste type CRM systeem

Analytisch

Wilt u meer inzicht krijgen in uw klanten door middel van klantvoorkeuren, contactpunten, interesses en kanalen? Dan is een analytisch CRM systeem iets voor u. Dit systeem maakt datavisualisatie mogelijk waardoor u uw klanten echt kunt gaan begrijpen. Zo is deze CRM tool perfect om gegevens te verzamelen die u kunnen helpen bij het nemen van zakelijke beslissingen voor de toekomst. Als u op zoek bent naar manieren om uw klantanalyse te verbeteren, neem dan eens een kijkje bij de systemen genaamd Freshworks of Exact.

Samenwerking

Meer interesse in een manier die de communicatie met uw leveranciers en distributeurs kan verbeteren? Dan is een CRM systeem waarbinnen u kunt samenwerken op basis van gedeelde klantgegevens wat voor u. Dit systeem richt zich vaak op de klantenservice waarvoor de uitwisseling van informatie tussen afdelingen cruciaal is. Een verkoop- en marketingafdeling werken vaak apart, wat het beheren van de relaties met uw klanten lastig kan maken. Met een collaboratief CRM systeem kunt u zorgen voor uitwisseling van informatie tussen de afdelingen waardoor het beheren van de relaties met uw klanten eenvoudiger gaat. Neem eens een kijkje bij de systemen Monday of Zendesk om het relatiebeheer te verbeteren op basis van interacties met uw klanten.

Campagnebeheer

Op zoek naar een manier om analytische en operationele CRM te combineren? Neem dan een CRM systeem gefocused op campagnebeheer. Op deze manier kunt u marketingcampagnes uitvoeren met behulp van de verzamelde klantgegevens in het systeem. Dit systeem zorgt ervoor dat de campagne die u wilt voeren gedistribueerd wordt, bijvoorbeeld via e-mail integratie software. Dit is dus precies het tegenovergestelde van wat een operationeel systeem doet. Neem bijvoorbeeld Lime, dit is een CRM systeem met als specifiek doel het uitvoeren van e-mailmarketing campagnes.

Strategisch

Wat willen uw klanten en wat zijn de markttrends? Zodra u deze informatie heeft kunt u betere zakelijke beslissingen nemen. Door middels een CRM systeem informatie te verzamelen over uw klanten en de relatie met uw bedrijf krijgt u inzicht in hoe u op de lange termijn met uw klanten om moet gaan. Ligt binnen uw bedrijf de focus op langdurige klantrelaties in plaats van korte campagnes? Dan is een strategisch CRM systeem zoals Monday.com iets voor u. Wilt u de hiervoor genoemde CRM systemen vergelijken of meer informatie over CRM systemen?

Top 3 crm reviews

Handige links